Mgr.  VLADIMÍR  VOJÍŘ                 

FOTOGRAFIE     FOTOARCHIV     VÝSTAVY     PŘEDNÁŠKY     PUBLIKACE     CV

TEXTY      HUDBA      KAMERA      ZÁHADY ARKTIDY      NABÍDKA      KONTAKT

ZÁHADY ARKTIDY 7

WELLMANOVY POKUSY O DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU

0  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20

námět na dokumentární televizní seriál: 20 x 26 min.

název seriálu: PŘÍBĚHY A ZÁHADY ARKTIDY

koproducenti: Česká televize - Optomen Television (Velká Británie) - CBS (Kanada) - White Pine Productions Ltd. (Kanada)

© Vladimír Vojíř 1999 - 2000 (nerealizováno)


(1894 - 1910)

Tromso

Špicbertky: Dánský ostrov - Virgohamna - Panenská zátoka

 ruská Arktida: země Františka Josefa - Jacksonův ostrov, mys Hall

(Američané, Norové, Rusové)

Americký novinář  Walter Wellman se 15 let houževnatě snažil znovu a znovu uskutečnit to, co považoval za největší lidské dobrodružství - dospět k severnímu pólu. Nejprve organizoval klasické pozemní výpravy na saních se psy. V r.1894 si vypůjčil  norskou loď a doplul na Špicberky. Ze své základny na Dánském ostrově se vydává s několika  muži na sever, ale brzy je dostihne posel se zprávou, že jejich loď byla náhle rozdrcena ledovci. Wellman se vrací a nachází jen hromadu trosek. Přesto se hned vydává k pólu znovu. Ale po své 13-ti denní  první strašné zkušenosti z pochodu po ledových krách se vrací na Dánský ostrov a naloďuje se na záchranný parník.

Walter Wellman

(1858 - 1934)

V roce 1898, rok po zmizení  Andréeovy balónové výpravy k severnímu pólu se Wellman na norské lodi Fridthjof vydává k zemi Františka Josefa hledat stopy po Andréem, který je stále nezvěstný.

parník Frithjof

Na ostrově Hall, Wellman vylodil lidi, psy, saně a zásoby. Loď Fridtjof se vrací na zimu do Norska. Z tohoto ostrova Wellman podniká pěší výpravy k pólu. Při prvním pochodu zřizuje zásobovací sklad a chýši ve Fort McKinley, kde zanechává 2 zkušené Nory. Ostatní přezimují v Jacksonově chatě. Jeden z Norů umírá a jeho mrtvola leží zmrzlá i s pytlem v jediný ledový blok vedle druhého Nora, po celou dlouhou polární zimu. Wellman je na jaře nachází a po pohřbu se vydává k pólu. Zlomí si ale nohu a na saních je odvezen zpět na mys Tegetthoff. Přesto objeví několik nových ostrovů a v létě 1899 se vrací na lodi Capella, která přijela, aby výpravu odvezla.

Několik let se Wellman zotavuje ze zranění z předchozí výpravy. V roce 1904 se pokusí dosáhnout pólu elegantnějším způsobem - vzducholodí.

Základnou je opět Dánský ostrov na Špicberkách, ale pro opožděnou dostavbu hangáru a katastrofální technické zkoušky vzducholodi se let neuskuteční.

Wellmanova základna na Dánském ostrově
v zálivu Virgohamna na Špicberkách (1904 - 1909)

S vylepšenou vzducholodí,pojmenovanou America se Wellman opět vrací na Dánský ostrov v r. 1906.

vzducholoď America

Pro nepřízeň počasí je odlet k pólu stále odkládán. Dojde k němu až v září, kdy už se ale blíží polární noc a let je kritický. Po dvouapůlhodinovém letu, historicky prvním letu vzducholodi v Arktidě, vzducholoď  přistane na volném ledě pro námrazu a silný nepříznivý vítr. Čtyřčlenná posádka je zachráněna námořníky z lodi Fridtjof.

 

Poslední Wellmanův pokus je z  r. 1909. Financuje a účastní se jej  ruský šlechtic Popov, který po říjnové revoluci spáchal sebevraždu.

the steel car of the airship (1909)

seřizování jednoho z motorů vzducholodi America (1909)

Protože osvědčený parník Fridtjof se mezitím u Islandu potopil, Wellman si najímá  parník  Arctic. Na Dánském ostrově bylo potřeba opravit zimní vichřicí poškozený hangár pro vzducholoď.

Wellmanův tábor na Špicberkách

V srpnu vzducholoď Amerika odstartovala se 4 osobami v gondole. Měla těžké stabilizační lano, které se ale po nárazech přetrhlo a vzducholoď začala prudce stoupat. Wellman sice zůstal klidný, ale jeho švagr v panice otevřel záklopky plynu a vzducholoď klesla a prudce narazila na kry. Naštěstí jim přispěchala na pomoc nedaleko plující norská hlídková loď Farm.

Vzducholoď odtáhli na pobřeží, kde posádka vystoupila, ale nepodařilo se jí stáhnout vzducholoď na zem. Náhlý závan vichřice odtrhl gondolu od obalu vzducholodi, který začal bleskurychle stoupat. Ve výšce asi 2000 m vzducholoď vybuchla. A tisíce ptáků nad zálivem naráz zmlklo...

Při návratu do Norska se Wellman dozvídá, že severní pól mezitím dobyl Cook, a tak své další pokusy vzdal.

Protože dalších 5 dnů bylo neobyčejně příznivé počasí, je možné, že by vzducholoď America k severnímu pólu  mohla doletět, nebýt švagra, který propadl panice po utržení stabilizačního lana. Otázkou je, zda by se dokázala i vrátit...

zbytky po Wellmanových pokusech (1993)

V roce 1993 Capelottiho polární expedice objevila na Špicberkách trosky Wellmanovy vzucholodi.


  • Capelotti, P.J.: The Wellman polar airship expeditions at  Virgohamna, Danskoya, Spitsbergen (Oslo 1997)

  • Capelotti, P.J.: By Airship to the North Pole: An Archaeology of Human Exploration (Rutgers University Press, 1999)

  • Capelotti, P.J.: A Conceptual Model for Aerospace Archaeology: A Case Study from the Wellman Site, Virgohamna, Danskøya, Svalbard. (Ph.D. Dissertation, Rutgers University, (1996)

  • Capelotti, P.J.: “A Preliminary Archæological Survey of Camp Wellman at Virgohamna, Danskøya, Svalbard,” Polar Record 30 (175). (1994)

  • Mabley Edward: The motor balloon America

  • Wellman Walter: The Aerial Age (1911)
     

  • Norsk Folkemuseum, Oslo

  • Norsk Polarinstitutt, Longyearbyen, Spitsbergen

Walter Wellman

(1858 - 1934)

manželky Wellmana

a Vanimana

na špicberské základně

stavba hangáru pro vzducholoď na Špicberkách

hangár pro vzducholoď

 na Špicberkách

hangár v přístavu Virgohamna

přístroj na výrobu vodíku

přístroj na výrobu vodíku

Wellman a jeho vzucholoď

Wellman na palubě vzducholodi

Wellman v kabině vzucholodi (1906)

posádka vzducholodi America (1907)

přístav Virgohamna v době příprav (1909)

posádka vzducholodi před svým druhým
pokusem doletět k severnímu pólu (1909)

part of car and one of the motors (1909)

America ready to leave Baloon House (1909)

Wellmanova základna na Špicberkách(1910)

Praha, 1999 - 2000

© Vladimír Vojíř 1999 - 2000

 

www.vova.cz